Fundacja Batorego przedstawia dziś ekspertyzę „Stanowiska publiczne jako łup polityczny. Polityka personalna w okresie od 16 listopada 2015 do 31 października 2017 roku” poświęconą zmianom personalnym w administracji państwowej i spółkach Skarbu Państwa. Analiza, poza szczegółowym omówieniem sposobów dokonywania zmian kadrowych w badanym okresie, obejmuje także rekomendacje dotyczące tego, jak na przyszłość zabezpieczyć się przed głęboką i upolitycznioną wymianą kadr w instytucjach publicznych po każdorazowej zmianie rządu oraz pomóc odbudować zaufanie do administracji publicznej. |
Analiza przedstawia m.in. zastosowane w czasie rządów Beaty Szydło sposoby na zatrudnienie „swojego” oraz sposoby na pozbycie się „obcego”. Autorka zbadała wnikliwie przykłady oraz zastosowane rozwiązania przy zmianach w służbie cywilnej, Wojewódzkich Funduszach Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚIGW), Polskiej Grupie Zbrojeniowej, Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, Instytucie Pamięci Narodowej oraz innych instytucjach i spółkach. Tym, co różni sposób, w jaki przejmowano instytucje publiczne i spółki zależne od Skarbu Państwa za poprzednich rządów i za rządu Beaty Szydło, jest przede wszystkim większa szybkość, szerokość i głębokość zmian personalnych połączona z czasowym zawieszeniem praw nabytych pracowników.
W ekspertyzie przedstawiono także porównanie jak dokonuje się wymian w administracji publicznej w innych krajach, np. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Danii i Holandii. |
Rekomendacje dotyczące administracji publicznej obejmują m.in. następujące rozwiązania: |
• Powrót do idei zbudowania profesjonalnej, lojalnej w stosunku do państwa, przestrzegającej prawa i służącej dobru obywateli administracji publicznej opartej na koncepcji służby cywilnej. • Stanowiska, które ulegają wymianie po zmianie rządów, czyli tzw. stanowiska polityczne powinny być ustawowo określone i sięgać nie niżej niż stanowisk wiceministra i wojewody. • Powrót do obligatoryjnego, otwartego i jawnego konkursowego systemu naboru pracowników merytorycznych i zarządzających instytucjami publicznymi. Patologie, z którymi mieliśmy do czynienia w przeszłości można ograniczyć przez dbałość o profesjonalizację i zwiększenie jawności naboru. |
Główny postulat dotyczący zarządzającymi pieniędzmi publicznymi spółek Skarbu Państwa to rozszerzenie zakresu jawności oraz przedstawianych informacji o podejmowanych przez nie działaniach. Rekomendacje dla spółek Skarbu Państwa to m.in.: |
• Opracowanie dość szczegółowych wymagań w stosunku do kandydatów zarówno do rad nadzorczych, jak i zarządów spółek Skarbu Państwa. Sensowne wydaje się zróżnicowanie wymagań w zależności od wielkości spółki, jej majątku czy ilości zatrudnianych osób – im większa spółka tym wyższe wymagania. • Kandydaci do rad nadzorczych, z wyjątkiem przedstawicieli załóg, powinni mieć przede wszystkim wykształcenie prawnicze lub ekonomiczne i doświadczenie w zarządzaniu instytucjami, w dużych firmach – co najmniej trzy lata. • W stosunku do kandydatów na członków zarządów powinno się przede wszystkim oceniać ich doświadczenie i osiągnięcia zawodowe. Liczyć się powinna nie tylko długość stażu na stanowiskach kierowniczych, ale też osiągnięcia w poprzednich miejscach pracy. • Powinno się zwiększyć jawność procesu konkursowego naboru w spółkach Skarbu Państwa. Po zakończeniu procedury naboru dokumentacja powinna być upubliczniana, z wyjątkiem danych podlegających ochronie. • Spółki „córki” spółek Skarbu Państwa powinny być objęte takimi samymi zasadami, jakie obowiązują w spółkach „matkach”.
|
Podziel się: